
Gezonde voeding is een cadeau aan jezelf. Door weer te eten zoals de natuur het bedoeld heeft, voed je niet alleen je lichaam maar ook je energie, balans en levenslust. Kleine keuzes maken groot verschil – elke dag opnieuw.
We zijn in de loop van de geschiedenis heel anders gaan eten dan waar ons lichaam eigenlijk voor gemaakt is. Ooit aten we voedsel dat rechtstreeks uit de natuur kwam: groenten, fruit, noten, zaden, vis en vlees. Puur, onbewerkt en voedzaam. Tegenwoordig vullen we ons vaak met producten uit de fabriek – rijk aan suiker, snelle koolhydraten en kunstmatige toevoegingen.
Onze genen zijn ingesteld op het voedsel van lang geleden. En omdat genen maar superlangzaam veranderen, herkent ons lijf dit huidige voedsel eigenlijk niet. Het kan het niet zo goed verwerken, waardoor het ook veel nadelen voor je lichaam heeft. Zie het als ‘zand in de motor’. Voor even kun je daar best mee doorrijden, maar uiteindelijk brengt het schade op de lange termijn.
Ik geloof dat je lichaam floreert op voeding, die zo dicht mogelijk bij de natuur staat. Denk aan:
Door bewust te kiezen voor voeding die je lijf echt kan gebruiken, ondersteun je alle processen in je lichaam – van je darmen en je hormonen tot je brein.
Het mooie is dat je vaak al snel verschil merkt. Je krijgt meer energie, je humeur wordt stabieler en je lijf voelt lichter en fitter. Op de lange termijn verklein je bovendien de kans op welvaartsziektes zoals diabetes, overgewicht en hormonale klachten. Je bouwt letterlijk aan een fundament voor vitaliteit.
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door stap voor stap meer natuurlijke producten op je bord te leggen en bewerkte voeding weg te laten, geef je je lichaam wat het écht nodig heeft. Je zult merken dat je energie terugkomt, je beter in je vel zit en je gezondheid vooruitgaat.
‘Voeding van Moeder Natuur in plaats van Vader Fabrikant’ – Amber Alberda