Marlijn sonneveld moestuin voeding eten natuurlijk gezond

Omarm de natuur in jezelf

De keerzijde van welvaart

Welvaart, daar gáán we voor

Daar doen we het héél goed op. Steeds iets beter, steeds iets meer, iets gemakkelijker misschien? In de laatste 100 jaar kwamen er vele ontwikkelingen voorbij. Zo hoeft door de komst van machines bijvoorbeeld niet alles meer met de hand. Heel fijn! En door de komst van allerlei fabrieken wordt ons steeds meer uit handen genomen. Veel meer kant-en-klaar ligt voor het oprapen. Door goedkope ‘nieuwe’ producten als tarwe en suiker, kunnen we gaan voor lékker (i.p.v. eten wat de pot schaft). Door de komst van de elektrische fiets hoeven we niet meer zo hard te trappen. En door de komst van LED kwam er energiezuinig blauw licht.

Dat heeft ons veel gebracht. Het leven lichter gemaakt. Was op één of andere manier positief.

Maar helaas, er is een keerzijde

Met dat loslaten om onze groente zelf te verbouwen bijvoorbeeld, vervloog ook onze kennis. Vervloog de kwaliteit van onze groente. Vervloog het lekker buiten bezig zijn. Vervloog het stukje onthaasten wat er automatisch was. Vervloog de kennis van generatie op generatie. En we verloren dus ook. We leverden steeds iets in. Een stukje van onszelf in verbinding met de natuur. Een stukje natuur van onszelf. Want ja, natuur, dat bén je zelf!

Tuurlijk, de meeste ontwikkelingen brengen ons iets. Veel wellicht. Maar dat is dus niet de enige kant. Veel ontwikkelingen hebben die keerzijde, iets wat het van ons wegneemt. Klachten zijn daarom een signaal, wijzen op onze ‘overbelaste’ natuur. Met alle gevolgen van dien. Ongezondheid rijst de pan uit. De cijfers liegen er niet om. En hoelang houdt de zorg van nu nog stand?

De sleutel tot herstel

Wellicht wijst bovenstaande in de richting van een oplossing? Iets weer terugnemen, herstellen van wat weg was. Ietsje meer terug naar de mens die we waren, onze natuur als uitgangspunt i.p.v. sluitpost? Ja, je kunt die natuurlijke krácht in je lichaam weer opzoeken. Die natuur van jou is tot veel meer in staat dan je denkt, neem dat maar van me aan. Maar misschien wel weer even leren hoe? Want tja, dat stukje is dus net kwijt…

Gelukkig kan dat en ik help je graag. Ik leg je uit hoe de natuur in je lichaam werkt en hoe je dat met goede voeding en leefstijl kunt versterken. Je gaat het begrijpen en van daaruit andere keuzes maken. Dat is de beste motivatie. En daar kom je écht verder mee!